Brand history – Stüssy

Brand history - Stüssy

Un garaj din Sudul Californiei – de aici a început povestea brandului Stüssy, în prezent unul dintre cele mai mari nume din lumea streetwear-ului, cu o istorie de peste patru decenii. Un logo extrem de popular și ușor de recunoscut, o poveste absolut unică și o abordare specială a conceptului de streetwear, pe asta se clădește reputația companiei fondate de Shawn Stüssy.

Născut în 1954 în Laguna Beach, Shawn Stüssy a crescut la mică distanță de Los Angeles, pe coasta Oceanului Pacific, un loc care era sinonim cu cultura surferilor la acea vreme. Astfel, Shawn a început încă de la vârsta de 13 ani să producă plăci de surf pentru el și prietenii lui, fiind cunoscut pentru priceperea sa. Peste doi ani asta avea să facă și la primul lui loc de muncă, să realizeze plăci de surf.

Stüssy – de la plăci de surf la primele tricouri

În 1979, Shawn Stüssy pune bazele propriei sale afaceri, care producea plăci de surf, fără să știe că atunci punea de fapt bazele brandului care avea să schimbe lumea streetwear-ului.

Fiecare placă de surf produsă de Stüssy purta semnătura sa, logo-ul cunoscut în toată lumea în ziua de azi. Inspirația pentru logo-ul Stüssy provine de la unchiul lui Shawn, pictorul Jan Frederick Stüssy, de la care a „furat” stilul în care își semna lucrările.

Momentul în care brandul pe care îl știm astăzi a început să existe cu adevărat a apărut în anul 1982. Stüssy participa la un târg de surfing cu plăcile sale, însă la eveniment a adus și tricouri negre pe care printase logo-ul său. După cum spune legenda, la finalul târgului Shawn vânduse 24 de plăci și o mie de tricouri.

Business is booming for Stüssy

Doi ani mai târziu, în 1984, Shawn Stüssy a devenit partener în cadrul companiei cu contabilul Frank Sinatra Jr. (e doar coincidență de nume) pentru a produce o colecție de haine Stüssy. Desigur, Stüssy a adus și premiere în lumea streetwear-ului fiind prima companie care a introdus șepcile cu logo-uri. De asemenea, în acea perioadă au apărut și două dintre cele mai importante logo-uri din istoria Stüssy, S-urile conectate, inspirate de logo-ul Chanel, sub care scria „Stüssy No. 4”, după parfumul casei de modă Chanel.

Datorită succesului din ce în ce mai mare, Stüssy își mută sediul în 1987 în Irvine, California. Logo-ul lui Shawn era iubit în unanimitate de skateri, surferi, DJs, graffiti artists și mulți alții. Ce nu știa nimeni la acea vreme este că atunci se năștea o mișcare extrem de populară astăzi: streetwear-ul. Până și legendarul Hiroshi Fuijwara a fost inspirat de Stussy pentru a pune bazele primului său brand, GOODENOUGH, în Tokyo.

În 1990, brandul din California devenise deja devenise un nume care trecuse granițele: brandul era iubit de la New York până la Londra și avea o cifră de afaceri de 17 milioane de dolari.

Un alt moment legendar pentru brand și pentru cultură a avut loc în 1991, când Shawn Stussy și James Jebbia, fondatorul Supreme, au deschis primul magazin Stüssy din New York, pe Prince Street, fiind printre primele magazine din SoHo, un cartier cunoscut în toată lumea pentru mulțimea de magazine în ziua de azi.

Stüssy – the International Tribe

Shawn Stussy a călătorit în anii ’80 și ’90 în marile orașe ale lumii – Tokyo, New York, Londra și Paris – descoperind o mulțime de persoane care aveau aceleași valori și viziuni cu ale sale. Așa a luat naștere Stüssy International Tribe, un grup select, care reprezenta identitatea brandului și care era format de Shawn personal. Cei care erau aleși primeau din partea Stüssy o jachetă varsity cu numele lor pe spate și cu cuvântul „staff” scris pe piept. Hiroshi Fujiwara și celebrul DJ Goldie sunt doar câteva nume. În 2012, International Tribe s-a extins cu 40 de membri, printre care și rapper-ul A$AP Rocky.

De ce a părăsit Shawn compania?

În 1996, Shawn a decis să părăsească propria companie, fiind nemulțumit de comercializarea lumii streetwear-ului, fiind total opusul viziunii sale. Totuși, compania Stussy a continuat să crească și să evolueze, formându-și în 1999 propria echipă de skateboarding datorită fotografului legendar Robbie Jeffers. De-atunci, Stüssy a rămas un nume greu pe scena streetwear-ului, bucurându-se însă de o popularitate extrem de mare de la aniversarea de 40 de ani a brandului, din 2020. Din acel moment Stussy a ajuns să fie pe feed-urile de Instagram ale tuturor, pe străzile din cele mai mari orașe, iar fiecare lansare să fie sold out în câteva ore în cel mai bun caz. Un lucru e clar: Stüssy este un gigant pe val, bucurându-se de o popularitate la care majoritatea brandurilor din streetwear pot doar să viseze, și trendul nu dă semne să se oprească prea curând.

S-ar putea sa te mai intereseze