În spatele fiecărui mare artist se află un producător și mai mare. Totuși, Pharrell Williams este un caz aparte, jucând ambele roluri în același timp, fiind atât un artist apreciat cât și unul dintre cei mai influenți producători ai acestui secol.
Pharrell Lanscilo Williams, cunoscut sub numele de Pharrell Williams, Pharrell sau Skateboard P, s-a născut în data de 5 aprilie 1973, în orașul Virginia Beach din Statele Unite ale Americii. De-a lungul carierei sale, Pharrell a activat într-o mulțime de domenii, precum producția muzicală, cântatul, designul vestimentar sau chiar lumea antreprenoriatului.
Pharrell Williams. Primii ani din viață și începutul carierei
Născut în orașul Virginia Beach, Pharrell este cel mai mare dintre cei trei copii al lui Carolyn și Pharoah Williams. La școala din orașul natal, Pharrell se împrietenește în clasa a șaptea cu Charles „Chad” Hugo, în timpul unei tabere de vară pentru pasionații de muzică din școală. Hugo cânta la saxofon, în timp ce Williams cânta la tobe. Prietenia celor doi a continuat și în anii următori, când aceștia au urmat împreună cursurile Princess Anne High School și au făcut parte împreună din trupa muzicală a liceului.
„Being a drummer is megamacho (…) I’m constantly pushing myself. I got that from band camp. We were pushed on a military level”, a explicat Pharrell pentru revista People.
Pharrell a absolvit liceul în anul 1991 și a urmat cursurile prestigioasei universități Northwestern din Evanston, Illinois. Totuși, acesta a studiat aici doar doi ani, renunțând la educația superioară în cele din urmă pentru a-și continua drumul în lumea muzicii.
În anul absolvirii liceului, Pharrell Williams, Chad Hugo, Timbaland și Magoo au pus bazele unei trupe de hip-hop, denumită „Surrounded by Idiots”, trupă care s-a despărțit înainte ca aceștia să lanseze vreo melodie.
The Neptunes – din liceu la colaborări cu nume grele ale muzicii
Totuși, deși „Surrounded by Idiots” a eșuat, drumul lui Pharrell în muzică nu avea să sufere. Dimpotrivă, este posibil ca acest eșec să îl fi ajutat pe Williams să ajungă pe cele mai înalte culmi și să colaboreze cu unii dintre cei mai populari și apreciați artiști ai ultimelor decenii.
În liceu, Pharrell și prietenul său Hugo își petreceau împreună majoritatea timpului, experimentând producția muzicală și învățând diverse tehnici și secrete. În jurul clasei a 11-a, cei doi au format un duo, intitulat „The Neptunes”. Nu a durat mult până aceștia au fost descoperiți la un spectacol școlar de talente de un scouter al producătorului muzical Teddy Riley.
Teddy Riley, care colaborase în trecut cu artiști precum Michael Jackson, BLACKstreet și MC Hammer, avea un studio în apropierea liceului la care mergeau Hugo și Williams. Ca să vadă ce potențial au, Riley i-a lăsat pe cei doi să producă și să înregistreze câteva piese în studio.
În 1992, Pharrell și Chad au scris strofa lui Riley din piesa „Rump Shaker” a grupului rap Wreckx-N-Effect. Doi ani mai târziu, cei doi au produs melodia „Tonight’s the Night” pentru trupa R&B BLACKstreet. De asemenea, sub denumirea de The Neptunes, cei doi s-au ocupat în 1998 de producția hit-ului lui Noreaga „Superthug”.
La scurt timp, The Neptunes au început să lucreze cu duo-ul Clipse, format din rapperii Pusha-T și Malice, și au lucrat într-o măsură considerabilă la albumul nelansat al duo-ului „Exclusive Audio Footage”.
De la Jay-Z la Britney Spears și… McDonald’s
De-a lungul anilor, Pharrell Williams și Chad Hugo au scris și produs o mulțime de piese începând cu anul 2000: single-ul „Shake Ya Ass” pentru Mystikal (2000), single-ul lui Jay-Z „I Just Wanna Love U (Give It 2 Me)” dar și cunoscutul hit „Hot in Herre” al lui Nelly.
Pharrell Williams, Chad Hugo și Shay Haley au pus bazele trupei N.E.R.D (un acronim pentru No-one Ever Really Dies), un proiect la care duo-ul care forma The Neptunes a lucrat în paralel. Primul album lansat de N.E.R.D, intitulat „In Search Of…” a apărut în anul 2001 și a vândut nu mai puțin de 600.000 de copii în Statele Unite ale Americii.
Tot în 2001, The Neptunes a produs mai multe melodii de pe albumul lui Babyface „Face2Face”, dar și piesele „I’m a Slave 4 U” și „Boys” de pe cel de-al treilea album al lui Britney Spears, Britney.
Anul următor, duo-ul Clipse a lansat albumul de debut, „Lord Willin’”, album produs în întregime de The Neptunes. De asemenea, Williams și Hugo au produs melodii pentru albumul „Justified” al lui Justin Timberlake.
În 2003, Pharrell a produs melodia „I’m Loving It” pentru Justin Timberlake, melodie lansată de McDonald’s pentru a populariza jingle-ul devenit inconfundabil. Ironic este faptul că Pharrell Williams a lucrat în anii de liceu de 3 ori pentru lanțul de fast-food, însă a fost dat afară de fiecare dată din cauza faptului că nu era de prea mare ajutor, după cum a spus artistul în 2015 la emisiunea „Late Night with Seth Meyers”: „I‘d get caught up in the music they play in the dining area (…) At a certain point they realized I was no help; I was only good at eating the chicken nuggets.”
Premiul Grammy și începutul în lumea streetwear-ului
Potrivit unui studiu din august 2003, citat în cotidianul „The Age”, aproape 20% din piesele de pe posturile britanice de radio erau produse de Pharrell Williams și Chad Hugo.
Munca și efortul celor doi artiști au fost încununate în anul 2004, când Pharrell și Chad au primit premiul Grammy la secțiunea Producer of the Year. Însă aventura acestora era departe de a se încheia – în același an cei doi au produs piesa celebră a lui Snoop Dogg „Drop It Like It’s Hot”, melodie pentru care Pharrell a figurat totodată ca cântăreț. Tot în 2004, Pharrell, Chad și Shay au lansat al doilea proiect al trupei N.E.R.D – „Fly or Die”.
La acea vreme se zvonea că pentru a lucra cu The Neptunes era nevoie ca artistul să pregătească sume de șase cifre, însă acest lucru nu i-a afectat deloc pe Williams și Hugo, dimpotrivă, muzicienii erau dispuși să ofere sumele mari datorită producției și versurilor de calitate pe care duo-ul le oferea.
Anul următor, în 2005, Pharrell Williams a lucrat împreună cu Nigo, un bun prieten al acestuia și fondatorul Bape, pentru a crea brand-ul de streetwear Billionaire Boys Club, ale cărui tricouri, șepci, hanorace și pantofi s-au bucurat de un succes ridicat de-a lungul anilor. Totodată, Pharrell și Nigo au pus bazele Ice Cream, brand-ul „soră” al Billionaire Boys Club.
În muzică, Pharrell și Chad au continuat să lucreze cu artiști precum Gwen Stefani dar și Clipse, pentru care au produs în întregime albumul „Hell Hath No Fury”. De asemenea, Pharrell Williams a lansat în 2006 primul său album solo, intitulat „In My Mind”. Acesta a debutat pe poziția a treia în US Billboard 200.
În anul 2008, Pharrell a lucrat cu Madonna în anul 2008 pentru albumul „Hard Candy”, dar și cu albumul alcătuit din remix-uri al trupei Maroon 5 – „Call and Response: The Remix Album”.
Pharrell colaborează cu Louis Vuitton și Moncler
Pharrell Williams și-a asigurat rolul de trendsetter și influencer în lumea modei și a streetwear-ului începând cu primăvara anului 2008, când a lansat împreună cu celebra casă de modă Louis Vuitton o serie de accesorii și de bijuterii. Alături de directorul de creație de la L.V, Marc Jacobs, Pharrell a creat, printre altele, ochelarii de soare „Millionaire”, care au fost relansați de Virgil Abloh în prima sa colecție pentru casa de modă franceză.
Colecția de bijuterii, intitulată „Blason”, ilustra pasiunea lui Williams pentru piese strălucitoare și „bling-bling-uri”, realizate însă într-o manieră de bun gust.
De asemenea, Williams a colaborat cu Moncler pentru o capsulă vestimentară în 2010, colecție cunoscută pentru vesta cu două fețe, una fiind similară cu o vestă antiglonț. Piesele au fost realizate din materiale produse de Bionic Yarn, o companie ce produce materiale din deșeuri reciclate.
De altfel, Pharrell a devenit directorul de creație al acestei companii, contribuind în mare măsură la colecția colaborativă cu G-STAR, care presupunea denim realizat din plastic reciclat din oceane.
În 2010, Williams a lucrat împreună cu compozitorii Hans Zimmer și Heitor Pereira la coloana sonoră a filmului de animație „Despicable Me” și a lansat al patrulea album al N.E.R.D – „Nothing”.
Hits on hits on hits
În ultimul deceniu, Pharrell Williams a produs unele dintre cele mai cunoscute și apreciate hit-uri de la radio, precum „Get Lucky” și „Lose Yourself to Dance” de la Daft Punk, dar și „Blurred Lines”, a artistului Robin Thicke.
De asemenea, Skateboard P a colaborat cu compozitorul Heitor Pereira pentru coloana sonoră a filmului de animație „Despicable Me 2” în 2013, lansând trei piese noi cu această ocazie – „Just a Cloud Away”, „Happy” și „Scream”.
Tot în același an, Pharrell a lucrat încă o dată cu Moncler, lansând linia de ochelari de soare „Moncler Lunettes”.
În 2014, artistul a lansat al doilea său album solo, „Girl” și a pierdut Oscar-ul pentru piesa „Happy” la categoria „Best Original Song” în fața piesei „Let It Go” din filmul de animație „Frozen”. În urma acestui eșec, Williams a fost întrebat de GQ Magazine cât de mult și-a dorit premiul Oscar, oferind următorul răspuns:
„When they read the results, my face was…frozen. But then I thought about it, and I just decided just to…let it go”.
Tot în 2014, artistul a intrat în atenția lumii după ce a început să poarte pălăria brună Mountain Hat realizată de casa de modă Vivienne Westwood, prima oară făcând acest lucru la gala premiilor Grammy. Lanțul american de fast-food Arby’s a plătit suma de $44,100 pentru pălăria purtată de artist la cea de-a 56-a gală a prestigioaselor premii muzicale. Mai mult, pălăria a devenit aproape imposibil de găsit în magazine ulterior, din cauza popularității imense de care s-a bucurat peste noapte.
Colaborarea-gigant dintre Pharrell și Adidas
În martie 2014, Pharrell Williams și Adidas au semnat unul dintre cele mai importante parteneriate din istoria streetwear-ului și a producătorului german. De luni bune artistul începuse să fie văzut purtând fie sneakers fie haine Adidas, cel mai bun exemplu fiind premiile Grammy din același an, când a purtat un tracksuit Adidas clasic, de culoare roșie cu detalii albe.
La începutul colaborării, Williams avea să se axeze pe piese clasice din portofoliul companiei germane, precum Stan Smith sau tracksuit-urile iconice. Faptul că Pharrell a ales să ofere siluetelor Stan Smith și Superstar o „reîmprospătare” prin culori speciale și materiale premium nu a fost o întâmplare, ci a făcut parte din strategia Adidas de a crește popularitatea din jurul acestor modele.
Tot în 2014, Pharrell a colaborat cu brand-ul japonez Uniqlo pentru colecția „i am OTHER”, piesele fiind realizate împreună cu Nigo.
Odată cu introducerea tehnologiei Boost de către Adidas, Pharrell a avut parte de propria sa siluetă – NMD Human Race, dar și de propria sa linie de îmbrăcăminte la Adidas – Human Race, prescurtată adesea „Hu”.
Culori vii și print-uri stridente, contrabalansate de un oarecare minimalism pentru echilibru și bun gust caracterizează atât hainele cât și perechile de sneakers lansate de Pharrell împreună cu Adidas. Dintre toate modelele lansate, silueta NMD Human Race s-a bucurat de departe de cel mai mare succes, acestea fiind vândute aproape instant și ajungând chiar la mii de dolari în funcție de colorway.
Skateboard P și relația de lungă durată cu Chanel
Desigur, lumea streetwear-ului a fost surprinsă de colaborarea dintre Chanel, Adidas și Pharrell din 2017, când cele trei părți au lansat un NMD Human Race extrem de limitat, cu un preț pe măsură – 1.000 de euro, disponibili exclusiv la retailer-ul parizian Colette.
Totuși, dacă ne gândim la parteneriatul de lungă durată dintre artist și casa de modă Chanel, orice colaborare dintre cei doi ar trebui să fie firească. Până la urmă, Pharrell a apărut chiar și pe podiumurile casei de modă, dar și în campania de promovare a celor mai noi genți ale Chanel, fiind primul bărbat care apare într-o astfel de campanie.
În 2019, Williams a avut parte de propria sa colecție – denumită Chanel Pharrell. Alcătuită dintr-o serie de articole vestimentare și accesorii, precum un hanorac și o pereche de ochelari de soare, această colecție s-a vândut aproape instantaneu și este la mare căutare printre colecționari.
Deși a rămas o inspirație pentru pasionații de streetwear și este adesea văzut pe feed-urile aplicațiilor de social media, Pharrell s-a concentrat în ultimii ani pe viața familială dar și pe influențarea și formarea generațiilor viitoare de artiști și oameni creativi. Pentru că și în viitor va fi nevoie de vizionari nerdy, care mereu caută să se îmbrace și să arate diferit în comparație cu cei din jur, dar totuși cel puțin la fel de bine.