Industria sneaker-ilor a devenit extrem de populară în ultimii ani, ajungând să devină poate cea mai apreciată și complexă cultură din lumea modei, datorită influenței internetului, în special a rețelelor de socializare. În ciuda trendurilor trecătoare, trei mari branduri sunt cunoscute pe tot globul ca fiind cele mai celebre când vine vorba de sneakers: „triunghiul” Nike, Adidas și Puma.
Nike, Adidas și Puma, cele mai cunoscute și de succes branduri din lumea sneaker-ilor
Cultura sneaker-ilor a explodat în popularitate în ultimul deceniu, astfel că în ziua de astăzi nu mai este o raritate să auzi că cineva colecționează perechi de la Jordan, Adidas, Nike sau Puma sau că investește în kit-uri de curățare precum cele premium de la Jason Markk, disponibile la Sneaker Industry. Pentru a înțelege mai bine fenomenul, în rândurile ce urmează vă vom prezenta ascensiunea a trei dintre cele mai cunoscute și de succes branduri de sneakers: Nike, Adidas și Puma
Nike: Inovație și Performanță
Cea mai mare și cunoscută companie când vine vorba de articole sportive, Nike, a fost înființată în 1964 de Phil Knight și Bill Bowerman sub numele de Blue Ribbon Sports. Compania a avut succes datorită dorinței permanente de a inova, de a se afla într-o cursă continuă pentru a produce cele mai bune produse, iar asta se datora la început parteneriatului cu sportivul Steve Prefontaine dar și cunoștințelor lui Bowerman în domeniul alergării și biomecanicii.
Sportul care a adus Nike în atenția publicului la începuturi a fost alergatul, modele precum Nike Waffle Racer sau Nike Cortez fiind extrem de apreciate. Totuși, încălțămintea de baschet este unul dintre motivele principale din spatele companiei imense care este astăzi Nike. Nike Blazer, Nike Air Force 1, Nike Dunk, toate aceste modele clasice au ADN-ul baschetului, fiind create pentru parchetul terenului de baschet, însă fiind de neînlocuit pe străzile din întreaga lume. Faima Nike care a „explodat” la finalul anilor ’80 se datorează însă celor mai populare linii de modele posibil din toată istoria sneaker-ilor: Air Max și Air Jordan. Prima a schimbat total modul în care ne imaginăm o pereche de sneakers, iar a doua a făcut baschetul popular în toată lumea.
În prezent, printre cele mai apreciate modele de la Nike merită să amintim toate variațiile de Jordan 1: Jordan 1 Mid, Jordan 1 High și Jordan 1 Low, Nike Dunks, care au fost extrem de populari în ultimii ani, precum și modelele din subdivizia SB, dedicată skateboarding-ului. Când vine vorba de alergat, tehnologia se schimbă de la un an la altul, așa că acum cele mai apreciate perechi conțin tehnologii consacrate, precum React sau Zoom.
Adidas: Originalitate și Diversitate
Înfiiințată în 1949, compania Adidas a apărut după ce frații Dassler, care dețineau împreună o fabrică de încălțăminte, au decis să o ia pe căi separate. Rudolf Dassler a pus bazele Puma, în timp ce Adolf „Adi” Dassler a fondat Adidas.
Compania înființată de „Adi” a cumpărat drepturile de folosire a celor 3 dungi de la brandul finlandez Karhu, în prezent cele trei „stripes” fiind probabil unul dintre cele mai ușor de recunoscut logo-uri din lume.
Secretul din spatele succesului Adidas a fost acela că mereu compania era în contact cu atleții de top, le asculta cerințele și apoi încerca să îmbunătățească sau să inventeze echipamentul necesar. Nu este de mirare că de-a lungul anilor unii dintre cei mai mari atleți din lume au ales să poarte pantofi și echipament cu cele trei dungi în competiții și când ridicau trofee și medalii.
Cele mai renumite și apreciate perechi din istoria Adidas au provenit din lumea sportului. De exemplu, din lumea alergatului și atletismului a apărut Gazelle, Adidas Samba a fost inventat pentru fotbal in sală, iar pentru tenis, a apărut celebrul model Stan Smith. Între timp, Adidas Forum și legendarul Adidas Superstar, care s-au bucurat de o popularitate sporită peste Ocean, au fost create pentru lumea baschetului.
Adidas continuă însă să inoveze și să introducă modele și tehnologii noi de la o colecție la alta, astfel că în prezent sunt populare o mulțime de modele precum Niteball, Ozweego, Retropy sau Oznova.
Puma: Creație și Cultură
Născut din rivalitatea fraților Dassler, Puma este unul dintre cele mai mari brand-uri de articole sportive din lume. A fost fondat în 1948 de Rudolf Dassler in orașul german Herzogenrauch.
Suprinzător este faptul că logo-ul emblematic al Puma – banda nelipsită de pe lateralul pantofilor – a fost introdusă în 1958 cu scopul de a oferi stabilitate adițională pantofilor, însă pe măsură ce timpul a trecut acest detaliu a devenit una dintre mărcile înregistrate ale brandului german.
Puma a fost mereu una dintre cele mai inovative companii și a creat o serie de tehnologii care au dus pantofii lor la următorul nivel de-a lungul deceniilor. De la sistemul de legare Disc la talpa intermediară „Cell”, despre care brandul spune că este prima talpă intermediară care nu folosește spumă, compania germană a găsit mereu căi de a-și inova perechile de sneakers.
În ultimii ani, Puma a lucrat de asemenea cu unii dintre cei mai influenți artiști din lume pe o serie de sneakers speciali – Rihanna, The Weeknd și J Cole fiind doar câteva dintre numele care au colaborat cu brandul german, astfel că impactul cultural al Puma este unul greu de atins de competitori.
În concluzie, fiecare dintre aceste branduri de sneaker de top și-a dezvoltat propria identitate în lumea modei și sportului, adaptându-se în jurul culturii pe care o reprezintă. Pe măsură ce industria continuă să evolueze și să se extindă, așteptăm cu nerăbdare să vedem ce de inovații și colaborări vor apărea în viitor.