„T-shirt for your feet” – asta este ideea de la care a pornit Nike Air Presto, unul dintre modelele care definesc cel mai bine „goana” după inovație care definea Nike în anii ’90. Modelul s-a dovedit atât de „ahead of its time” încât nu pare lansat în urmă cu 22 de ani, fiind extrem de confortabil și de ușor chiar și după standardele din zilele noastre. Prin urmare, vă prezentăm istoria modelului Air Presto, silueta Nike care are probabil una dintre cele mai cool povești în spate, de la ideea din spate la campania unică de marketing.
Când vine vorba de Nike Air Presto totul este diferit față de un sneaker normal, însă totodată extrem de puține siluete sunt atât de apropiate de valorile care stau la baza Nike: să fie cât de inovativ și confortabil este posibil, să fie extrem de ușor și să se apropie pe cât posibil de pantoful de alergat perfect.
Prototipul care a stat la baza Nike Air Presto
Povestea din spatele Air Presto începe în anul 1996, când Tobie Hatfield (fratele legendarului designer Tinker Hatfield și parte a celebrului Alpha Project) a organizat o ședință în care discuta despre crearea unui pantof care să fie la fel de confortabil precum o pereche de papuci de casă, dar care să vină perfect în piciorul celui care-i poartă și care să fie potriviți pentru alergat și alte activități solicitante. La acea vreme, tehnologia de care dispunea Nike nu putea să ofere întocmai ceea ce dorea Tobie Hatfield, însă din acel moment a început o aventură de 4 ani ce avea să culmineze cu Nike Presto.
Nike Air Presto – „T-shirt for your feet”
Primul prototip care a stat la baza Nike Air Presto a apărut în 1996, sub denumirea de „V-notch”: un pantof cu o scobitură pronunțată în zona exterioară a călcâiului cu scopul de a oferi mobilitate sporită.
Acest prototip a dus și la apariția sloganului din spatele Air Presto: „T-shirt for your feet”. Hatfield i-ar fi dat acest prototip, produs în mărimea 42.5, unui angajat care purta 45, ca să îl poarte pentru o alergare ușoară, fără să îi spună despre diferența de mărime. Surprinzător, acesta nu s-a plâns, deoarece „notch”-ul a permis pantofului să se extindă fără să compromită performanța sau rezistența.
Experimentul lui Tobie i-a confirmat faptul că are în mâini un prototip care nu se conforma la mărimile convenționale, care era total opusul interacțiunii obișnuite dintre pantofi și cel care îi poartă.
Dacă pantoful putea să fie purtat atât de cineva care purta 42.5 cât și de cineva care purta 45, ce rost mai aveau mărimile?
“We don’t do half sizes for our T-shirts; we do small, medium and large (…) So what if we tried the same thing for footwear? What if we gave the athlete a range?”, explica Tobie Hatfield într-un interviu pentru Nike.
Compania a continuat să creeze siluete cu scopul de a ajunge într-o bună zi să lanseze Air Presto sub forma în care Tobie și-i imaginase: astfel au luat naștere Air Gauntlet, unde „notch”-ul din lateral este vizibil…
… dar și Air Zoom Drive, care a ajutat Nike să perfecționeze conceptul unui pantof extrem de ușor și confortabil, realizat cât mai „dintr-o bucată”.
Piele? Neopren? Plasă?
Deși plasa folosită pe Air Zoom Drive oferea ventilație și era ușoară, aceasta nu era exact ceea ce Hatfield căuta pentru Presto. Pielea era prea dură și grea ca să se adapteze de la o mărime la alta, neoprenul care fusese folosit pe Air Huarache era conceput să păstreze căldura înăuntru, adică opusul a ceea ce se dorea pentru Presto.
Răspunsul a venit până la urmă din lumea medicinei: spacer mesh. Materialul care era extrem de ușor și flexibil, precum neoprenul, însă prin care aerul putea circula mult mai ușor. Mai mult, acest material le permitea celor de la Nike să „modeleze” pantoful cum doreau și să includă chiar și „notch”-ul în lateralul gleznei, mai puțin pronunțat decât în prototipuri totuși.
În laterale și la călcâi a fost adăugat un „cage” de cauciuc pentru suport și prin care să treacă șireturile, în timp ce degetele erau protejate de un bombeu din cauciuc sau din plastic, în funcție de model. Detaliile de cauciuc au fost transparente fiind inspirate de calculatoarele Apple iMac G3, care aveau carcasa transparentă pentru a vedea tehnologia „la lucru”.
Hatfield și-a respectat promisiunea și a lansat pantoful în mărimi neconvenționale pentru pantofi, precum cele folosite la tricouri, de la XXS sau XL, astfel că Nike a început să numească pantoful „T-shirt for the foot”.
De ce Presto?
Pantoful era pregătit pentru producție, totul era pus la punct… totul mai puțin numele. Ședințe, întâlniri și seri interminabile de gândit la un nume nu au dus nicăieri, așa că, pentru a nu amâna lansarea, Nike a apelat la cei mai buni oameni din industria americană a publicității pentru a veni cu un nume care să se plieze perfect. Din peste 300 de sugestii, una singură le-a atras atenția în mod special celor de la Nike: „Presto Magic”. Ideea a venit de la faptul că pantoful era de-a dreptul uimitor, de la tehnologiile folosite la mărimile neobișnuite, întocmai unui truc magic în urma căruia magicianul spune „Presto!”.
Campania de marketing din spatele Nike Air Presto
Un pantof total neobișnuit merita o promovare la fel de surprinzătoare și unică. De obicei, siluetele noi sunt lansate în 2 colorway-uri, unul dedicat femeilor și unul dedicat bărbaților. Nuuuuuu, în cazul Air Presto au fost lansate 13 culori total unice, cu nume care te duc cu gândul la orice doar nu la pantofi – și unde mai pui că pantofii au fost lansați în mărimi de haine, nu mărimi clasice? Design-urile „mascotelor” fiecărui colorway au fost create de Monica Taylor, în timp ce denumirile au fost date de Dylan Lee (denumirile pentru 12 colorway-uri, deoarece pentru unul dintre ele echipa nu a putut să vină cu o denumire destul de „catchy”).
Mai mult, pentru fiecare dintre cele 13 colorway-uri originale a fost produs câte un ad de câteva secunde. În loc să prezinte avantajele pe care ți le oferă Air Presto, cum era obișnuit la acea vreme, reclamele prezentau personajele animate care au stat la baza fiecărui colorway. Iată câteva exemple mai jos:
Air Presto + Jocurile Olimpice = perfect timing
Air Presto s-a bucurat de un succes extraordinar, lansarea fiind extrem de apropiată de Jocurile Olimpice de la Sydney din 2000. Totuși, anul următor Nike avea să lanseze tehnologia Free, dezvoltată direct din cea utilizată la Presto, fapt care a făcut ca silueta să ajungă în plan secundar în preferințele alergătorilor. Tehnologia Free urma să devină dominantă în pantofii de alergat pe care Nike urma să îi lanseze, ceea ce a transformat Air Presto într-un pantof oarecum casual.
În 2001, celebrul Eric Clapton a primit din partea Nike un colorway unic, realizat doar pentru turneul pe care l-a avut în același an. În cele din urmă, perechile purtate de acesta au ajuns la licitații în scopuri umanitare.
De asemenea, în 2002, trio-ul HTM format de creatorii Hiroshi Fujiwara, Tinker Hatfield și Mark Parker a transformat Presto într-o siluetă mai dură, cu upper din piele întoarsă și aspect inspirat de ghetele de hiking.
În 2004 este lansată una dintre cele mai rare perechi de Air Presto, perechea ce avea să marcheze aniversarea de 30 de ani a desenului animat Hello Kitty.
Un alt moment iconic din istoria modelului Air Presto are loc în 2008, când Nike vrea să câștige teren în lumea unui nou sport, denumit free running sau parkour. Atunci, compania a realizat unul dintre cele mai celebre spot-uri publicitare, când unul dintre fondatorii sportului, Sebastien Foucan, este alergat pe străzi de o găină.
Revenirea în lumea streetwear-ului
După ce modelul a intrat într-un con de umbră preț de mai mulți ani și părea că a fost aproape uitat, anul 2015 aduce relansarea unora dintre colorway-urile clasice. Un an mai târziu, brandul german de techwear Acronym a lansat trei colorway-uri ce schimbau radical design-ul siluetei.
În 2017 însă este lansată probabil una dintre cele mai populare perechi de Air Presto, realizată de designerul Virgil Abloh, pentru colecția „The Ten”, creată în colaborare cu Nike.
Un lucru este clar, Nike Air Presto este una dintre perechile care ilustrează cel mai bine principiile care stau la baza Nike și care este de-a dreptul atemporală. De obicei spunem despre ceva de genul că este „ahead of its time”, dar aici un singur cuvânt e de ajuns – Presto!
În cazul în care vrei să încerci și tu o pereche de Nike Air Presto intră pe Sneaker Industry, unde poți găsi acest model. See you at checkout!