Cu o poveste de șapte decenii în spate și milioane de perechi de ghete vândute, Timberland este unul dintre cele mai populare brand-uri din lume. Deși în prezent legendarele ghete bej au devenit un simbol al New York-ului și al lumii hip-hop-ului, istoria brandului este una mult mai diversă și este un exemplu perfect despre cum identitatea unei companii poate evolua radical de-a lungul anilor.
De la muncitori și pasionați de drumeții la „Timbs for my hooligans in Brooklyn” – așa ar putea să fie rezumată extrem de sumar istoria de șapte decenii a brandului Timberland, unul dintre cele mai apreciate și populare din lumea streetwear-ului.
Istoria brandului Timberland – Începuturile
Brandul Timberland și începuturile sale se leagă de numele fondatorului său – Nathan Swartz, un imigrant născut în Odesa, Ucraina de astăzi care a venit în Statele Unite ale Americii. Acesta a fost la început ucenic în cadrul Abington Shoe Company, un producător de încălțăminte pentru muncitori aflat în Massachusetts. Scopul acestei companii la acea vreme era de a descoperi o metodă de a produce încălțăminte din piele care să fie 100% rezistentă la apă, un scop extrem de greu de atins la acea vreme. Pe măsură ce timpul a trecut, Swartz a cumpărat acțiuni în cadrul companiei până a ajuns acționar majoritar și a transformat afacerea într-una de familie, introducându-i pe fiii săi în această lume.
Compania s-a relocat în Newmarket, New Hampshire în statul New England, o regiune din S.U.A cunoscută pentru peisajele superbe, apropierea de marile orașe de pe coasta de Est dar și pentru vremea capricioasă – ierni geroase, toamne și primăveri ploioase și veri caniculare. Scopul companiei conduse de Swartz era de a produce încălțăminte care să reziste cu brio în orice tip de vreme.
Nașterea modelului „Timberland” și schimbarea numelui companiei
Abington Shoe Company a adus o inovație importantă în lumea pantofilor în anul 1965, când a inventat turnarea prin injecție a tălpilor, tehnologie care permitea unirea durabilă a tălpilor de cauciuc de ghetele de piele pentru încălțăminte 100% rezistentă la apă.
Anul 1973 a adus un moment de cotitură în istoria brandului – Abington Shoe Company a inventat modelul de bocanci „Timberland”. Aceștia erau echipați cu materiale premium și cu tehnologii care îi făceau 100% rezistenți la apă. Deloc surprinzător, acestea au devenit extrem de populare și de apreciate atât de muncitorii care lucrau în aer liber cât și de pasionații de drumeții și de natură care aveau nevoie de o pereche de încălțăminte rezistentă pe care să se poată baza.
Ca în cazul altor povești de succes, produsul a dat numele brandului, compania redenumindu-se în Timberland, asta după ce la finalul anilor ’70 circa 80% din produsele vândute de Abington Shoe Company fiind bocanci Timberland.
De la muncitori la „paninaro” și rapperi
Dacă în primii ani de producție bocancii Timberland erau dedicați muncitorilor din fabrici și de pe șantiere, compania a dorit să profite pe cât posibil de valul de popularitate și să „schimbe” clientela acestui model. Astfel, compania dorea să atragă un public „high-end”, care să poarte bocancii săi în escapadele montane din weekend, spre exemplu, sau în viața de zi cu zi.
De asemenea, în anii ’80 Timberland a început să pună și mai mult accent pe publicitate și să transforme cumpărarea unei perechi de bocanci într-o experiență. Prin urmare, compania a achiziționat spații publicitare în marile orașe de pe coasta de Est a S.U.A și în reviste populare precum The New Yorker și celebrii bocanci se găseau pe rafturile retailerilor premium, Saks Fifth Avenue, spre exemplu.
Desigur, nu doar oamenii din S.U.A se confruntau cu vreme capricioasă și nu doar ei preferau ca picioarele lor să fie uscate și protejate, motiv pentru care renumele Timberland a trecut oceanul și a ajuns în Italia în momentul perfect pentru a deveni popular: trendul „paninaro”. Tinerii italieni erau vrăjiți de stilul de viață american și de multitudinea de trend-uri care veneau de peste ocean și erau atrași de „mirajul” brandurilor precum Levi’s, McDonald’s, Timberland, dar și de branduri premium din Peninsulă, precum Stone Island – conta cel mai mult ca hainele să confere un statut celui care le purta.
De asemenea, printre cele mai „căutate” obiecte de către infractorii din Milano erau chiar bocancii Timberland, pe care îi obțineau direct de la turiști. Nu în ultimul rând, echipajele avioanelor care veneau din Statele Unite în Italia aduceau cât de multe perechi de bocanci Timberland puteau pentru a le revinde pe cel puțin dublu față de cât plăteau în magazin pentru ele. Fenomenul bocancilor Timberland ajunsese totodată și în Marea Britanie și Japonia, fapt care și-a pus amprenta pe cifrele pe care compania le obținea.
Dacă în intervalul 1978-1983 Timberland avea o cifră de vânzări de circa 48 de milioane de dolari, în intervalul 1983-1985 această cifră a ajuns la 138 de milioane de dolari, fiind aproape triplă. Odată destinați muncitorilor îmbrăcați în salopetă și cască de protecție, bocancii Timberland deveniseră sinonimi cu prestigiul, calitatea și durabilitatea.
„Timbs for my hooligans in Brooklyn”
Totuși, nicio mișcare sau niciun trend nu a contribuit la statutul de care se bucură Timberland în ziua de astăzi precum a contribuit scena rap-ului din anii ’90. Tranziția bocancilor spre zonele defavorizate din marile orașe de pe coasta de Est a S.U.A este de-a dreptul mitică, însă se datorează în mare parte „hustler-ilor” care dădeau tonul când venea vorba de ultimele trenduri.
Având pe mână bani obținuți adesea în moduri… discutabile, aceștia aveau acces la brand-uri high-end, mașini și bijuterii prin care își puteau etala gusturile și statutul. De asemenea, bocancii Timberland au fost „adoptați” și de adevărații „influenceri” ai acelor vremuri – rapperii. Nume precum Biggie Smalls, Nas, DMX, Wu-Tang Clan sau Diddy au transformat bocancii Timberland în „must-have” pentru tineri și adolescenți atât prin versurile lor cât și prin vestimentație – Biggie era rareori văzut purtând altceva în afară de Timbs în culoarea clasică „Wheat” sau „Triple Black”.
De asemenea, faptul că Timberland a fost prima companie de ghete care era prezentă activ în majoritatea mediilor de publicitate a reprezentat un avantaj crucial. Mai mult, logo-ul iconic de pe lateralul ghetelor este recunoscut aproape imediat, fapt care a contribuit de asemenea la crearea unei identități de brand unice.
Timberland în ziua de astăzi
Desigur, compania a dezvoltat o mulțime de modele extrem de apreciate și de populare pe lângă clasicele 6-inch-boots, precum ghetele de tip Chukka, sau Boat Shoes (care s-au bucurat și se bucură de o popularitate foarte mare în Europa). În prezent, Timberland face parte de o mulțime de alte companii populare din VF Group și are în portofoliu o mulțime de colaborări extrem de apreciate, cu brand-uri precum Supreme, A Bathing Ape, Off-White sau Comme des Garcons. Nu în ultimul rând, Timberland se numără printre companiile care oferă cel mai mult comunităților, fie prin programe educaționale și locuri de muncă destinate persoanelor defavorizate, cât și prin acțiuni prietenoase cu mediul, precum plantarea a peste 10 milioane de copaci.
În concluzie, Timberland este o poveste de succes, dovada vie că, deși modelul legendar de bocanci a rămas efectiv același de aproape jumătate de secol, trecerea anilor a adus după sine schimbarea publicului țintă pentru ca astăzi oamenii de pe tot globul, indiferent de profesie sau gusturi să se bucure de garanția pe care o oferă Timberland.
În cazul în care căutați o pereche de bocanci Timberland înainte de startul sezonului rece vă invităm pe site-ul nostru unde vă așteaptă o mulțime de modele, 100% originale, disponibile totodată în magazinele noastre fizice.